Yin yoga
Mindfulness,  Yoga

Yin yoga – en pause i hverdagen

Visste du at Yin yoga er den mest hurtigvoksende grenen her i Vesten? Men hva er egentlig Yin yoga?

Ingen er vel i tvil at de fleste av oss her i Vesten lever i et Yang-dominert samfunn. En hverdag fylt av høy aktivitet, med fokus på å prestere på alle plan. Vi løper gjennom dagene med fulle timeplaner og selv den lille fritiden man ofte har til egentid og trening er vi ofte opphengt av å nå et bestemt mål.

Yang representerer alt det ytre, mens Yin representerer det indre, enkelt fortalt. Det er ikke noe feil med Yang-trening, det aller meste av yoga her i Vesten er Yang – yoga. Denne yoga-formen er kanskje den enkleste tilnærmingen til Yoga for den som generelt er litt skeptisk.

Etterhvert som man integrerer yoga-øvelsene, vil ofte mange kjenne at endringen kommer ikke bare på utsiden, men at det også skjer noe på innsiden. Da vil ofte behovet om å utforske den mere stille formen for yoga naturlig melde seg, selv for det utpregede «yang-menneske».

Har du enda ikke forsøkt Yin, så anbefales det på det varmeste <3 Dette er virkelig balsam for kropp og sjel og kanskje den viktigste formen for nåtidens moderne mennesker. 

Vi trenger balanse

I Yin går fokuset innover og vi jobber blant annet med å gi slipp på spenninger i kroppen og blokkeringer i energibaner. Ved å rette fokuset innover åpner vi opp for opplevelse av vår indre verden, den egentlige deg.  Alt utenfor deg blir irrelevant, det eneste som betyr noe i din Yin-praksis er deg og din opplevelse. Ved å praktisere Yin gir vi oss selv en mulighet til å gi slipp på spenninger og stive partier i kroppen.

Alt henger sammen og disse stive delene av kroppen har en direkte sammenheng med det mentale (tanker og følelser) Ved å sitte i de ulike stillingene i 3-5 minutter gir vi kroppen mulighet til å gi slipp på blokkeringer og stivhet.

Vi bruker pusten aktivt som et redskap til å hjelpe til med prosessen, samtidig som vi øver oss på å observere, akseptere og være i øyeblikket. 

Ulike reaksjoner 

Under Yin praksisen og hele 72 timer etter en praksis, kan du oppleve å få reaksjoner. Ettersom vi jobber med å gi slipp på blokkeringer som fastsatte mentale mønstre, er det helt naturlig at man kan få en reaksjon når blokkeringene løser seg opp.  Det kan være alt fra sinne, frustrasjon til gråt, glede og lettet. Observer og aksepter det som måtte komme, det er helt normalt! 

Fordeler med Yin yoga

Praktiser Yin- yoga og få balanse i kropp og sinn. Med Yin balanseres den Yang dominante delen av oss som vi har i oss fra en hektisk og utadvendt hverdag. 

Yin reduserer stress, angst og nervøsitet. Du får en indre ro som du vil ha god nytte av når det stormer rundt deg. Tankene roer seg og du får en dyp indre ro som også gjør at du sover bedre.

Ved å tøye bindevevet, får du en mykere kropp, forbedrer sirkulasjonen, styrker og bedrer generelt mobiliteten i hele kroppen. 

Velg å vær mer tilstede til livet ditt – ta turen innom en Yin-klasse!  Bor du i nærheten av Vøyenenga (Sandvika, Bærum) er du mer enn velkommen på Yin <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *