Proteiner
Helse,  Mat

Får du i deg nok proteiner?

En stor bekymring for veldig mange! Proteiner er kroppens byggeklosser, huden, ben, muskler, hår og negler er alt bygget opp av i hovedsak proteiner. 

De meste av enzymer og hormoner i kroppen er også proteiner. Proteiner kommer fra aminosyrer og hele 20 aminosyrer finnes naturlig i kroppen, 11 av disse kan kroppen selv produsere, mens de resterende må vi få gjennom kostholdet. Dette er de essensielle aminosyrene.

De komplette proteinene finner vi i dyreriket og består av alle de essensielle aminosyrene. Plantebasert protein mangler gjerne en eller to av de essensielle aminosyrene og blir ofte derfor kalt for ufullstendige proteiner.

Tidligere var det mye snakk om at vi trengte proteiner til hvert eneste måltid, men dette har senere vist seg å være unødvendig.

Nedenfor ser du en liste over vegetarisk protein av høy kvalitet:

  • Quinoa
  • Bønner
  • Linser
  • Hempfrø
  • Chiafrø
  • Nøtter
  • Spirulina
  • Organiske soya produkter som Tofu

Spis variert!

Det er delte meninger rundt om vegetarianere og spesielt veganere får i seg nok protein. Dersom du spiser variert med ubehandlet mat som grønnsaker, bønner, nøtter, frø og korn, vil du enkelt få det du trenger av proteiner gjennom kostholdet.

TIPS!
Visste du at 1 kopp Quinoa inneholder hele 8 gram med protein og 1 egg har 7 gram protein!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *