Planlegg bedre
Helse,  Mat,  Mindfulness,  Yoga

Plei deg selv og planlegg bedre

Er du en av de som blir stresset bare ved tanken på å planlegge noe som helst i fremtiden? Press, stress og engstelse bygger seg opp i kroppen gjør at ingenting blir gjort. 

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har bestemt meg for at  skal det skje store endringer og de skulle selvsagt helst ha skjedd allerede i går! Problemet er at brå og store omveltninger kommer gjerne som et sjokk på kroppen og varer sjelden over tid. Start med små enkle endringer som gir store resultater og som ikke minst som varer! 

Her får du 7 enkle tips for en friskere kropp og et klarere sinn, så du kan legge de beste planene for fremtiden din. 

7 gode vaner

Rutiner og vaner høres kanskje kjedelig ut, men det trenger det absolutt ikke være. Mine 7 tips handler om å prioritere og pleie deg selv, slik at du kan nyte det beste av deg! Når din kropp og hjerne er sunn og frisk vil du glede deg til å skape den beste planen for din fremtid. Så sett av tid til deg selv og kom i gang! 

1. Drikk vann 

Det viktigste du kan gjøre for å få en skjerpet hjerne, er å drikke nok vann. Vann bidrar til at hjernen kan holde seg fokusert og tenke klart. En dehydrert kropp påvirker både humøret og konsentrasjonen. I tillegg er vann skjønnhets-drikk nr. 1! Den renser kroppen for avfallsstoffer og gir deg et sunn og frisk hud. 

2. Vær fysisk aktiv 

Kom i gang med treningen. Den bidrar ikke bare til en sunnere kropp, men det å trene er også superviktig for din mentale helse. Under treningen produseres endorfiner i hjernen som hjelper oss til å redusere stress. Tips! Dersom terskelen er høy for å trene, så start i de små! Start med en liten gåtur og øk etter hvert. Du kan for eksempel unne deg en rolig økt med yoga, svømme, leke med barna ute, hva som helst hvor du er fysisk aktiv og ikker sitter stille. Hva er din favoritt hobby? Gjør det som gjør deg glad!

3. Trim hjernen 

På samme måte som kroppens muskler, kan også hjernen trenes opp. Gjentagelser skaper vaner over tid. Sørg derfor for å skape gode positve vaner, som f.eks å fokusere på takknemmelighet. Ved å fokusere på positive ting i livet ditt, tar det etter hvert fokuset bort fra ting som er mindre bra. 

Tips! Start hver morgen med å skrive ned 5-10 ting du er takknemlig for i livet ditt. 

4. Spis mat for hjernen 

Hva du putter i kroppen din har en direkte effekt på hvordan du tenker og forskning viser at enkelte mattyper booster hjernehelsen mer enn andre. Mat som har et høyt innhold av Omega 3, betennelsesdempende og antioksidanter er superbra for hjernen din! 

5. Planlegg ukens måltider 

Sett av en fast dag hvor du planlegger hele ukens måltider. Ha en fast dag du gjør hovedinnkjøpene – HUSK HANDLELISTEN – så sper du heller på med varer som du trenger ferske utover uken. På denne måten sparer du både tid, penger og ikke minst frustrasjon over hva du skal spise til enhver tid. Sist men ikke minst, du får full kontroll over hva du spiser som igjen gjør det veldig mye enklere å spise sunt. 

6. Gi deg selv fri fra sosiale medier 

De aller fleste av oss bruker altfor mye tid på sosialemedier, konstante oppdateringer som durer inn på mobilen gjør det nærmest umulig å holde seg unna! Forsøk å gi deg selv noen timer i uken til å legge bort alt av sosiale medier til kun å fokusere på deg selv og være mer tilstede i ditt eget liv. 

7. Lag et vision board 

Skap en visuell plan for måneden og fremtiden. Bruk av inspirerende tekst, bilder og tegninger kan være en morsom måte å visualisere planer og holde deg motivert. Omgi deg med mennesker som inspirerer og støtter deg. Sørg for å ha deg gøy! Tips! Ta i bruk Pintrest, en enkel visuell måte å samle alt du lar deg inspirere av. 

ss. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *